"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Thursday, February 7, 2008

Masyarakat Tionghua tidak lupa jasa baik kerajaan PAS



Wan Kay Thu Feb 07, 08 6:45:11 am MYT


DUNGUN, 7 Feb (Hrkh) - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bersama Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Mustafa Ali, meraikan masyarakat Tionghua di daerah Dungun dalam satu sambutan Majlis Sempena Tahun Baru Cina yang diadakan di Dewan Perpustakaan Dungun, baru-baru ini.

Program yang mendapat sambutan hangat tersebut dianjurkan oleh Lajnah Perpaduan Nasional dengan kerjasama Kelab Penyokong PAS Kawasan Dungun adalah untuk meraikan warga emas dan pelajar cemerlang PMR di dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) tahun lalu.

Pengerusi Kelab Penyokong PAS Terengganu, Ng Chai Hing berkata masyarakat Tionghua di negeri ini masih tidak lupa kenangan manis berada di bawah pemerintahan kerajaan PAS Terengganu dari tahun 1999 – 2004.

Katanya, kerajaan PAS Terengganu banyak menyelesaikan masalah rakyat termasuk masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat Tionghua.

"Kami tidak akan lupa jasa baik kerajaan PAS yang memerintah dan banyak menyelesaikan masalah rakyat dan masalah masyarakat Tionghua,” ujarnya ketika berucap pada majlis tersebut.
Menurutnya, pelbagai bantuan diberikan oleh kerajaan PAS tanpa mengira kaum, bangsa dan agama dan ia dilakukan dengan adil dan saksama.

"Masyarakat tionghua turut menerima bantuan komputer, pengagihan tanah di Rancangan Tanah Berkelompok (RTB), pengurniaan tanah perkuburan (jirat) di Wakaf Tapai dan banyak lagi," tambah Ng.

Turut bersama dalam majlis tersebut adalah Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Dungun, Serena Lim Abdullah. Beliau merasa yakin 'mood' pengundi Cina kini berpihak kepada PAS serta Barisan Alternatif (BA).

Katanya, selama hampir empat tahun kerajaan UMNO/BN memerintah pelbagai dasar menyukarkan dan menekan rakyat telah dilaksanakan. Rakyat dan peniaga susah untuk mencari makan (rezeki).

"Kita semua sudah dapat rasai bagaimana cara pemerintahan PAS empat tahun dan cara Umno/BN ini hampir empat tahun.

"Kerajaan BN banyak menekan dan jika rakyat mahu senang kita kena sokong dan beri undi pada PAS dalam pilihan raya akan datang ini," ujarnya.

Manakala, seramai 12 orang pelajar Cina yang cemerlang dalam peperiksaan PMR turut diraikan serta menerima sumbangan masing-masing.

Seorang pelajar, Wong Mendy, 16, dari Kampung Batu 46 Sura antara pelajar terbaik mendapat keputusan 8A dalam peperiksaan PMR tahun 2007 lalu.

"Saya ucap terima kasih kepada ibubapa, guru dan rakan-rakan yang banyak membantu kejayaan saya dalam pelajaran. Saya bercita-cita jadi seorang doktor," ujarnya.

Rakannya, Lim Kee Mei, 16, dari Kampung Teluk Lipat merakamkan ucapan terima kasih kepada kelab PAS di atas sumbangan yang diterima itu.

"Saya ucap terima kasihlah kepada Kelab PAS dan pihak-pihak lain yang memberi sumbangan dan meraikan kami bersama ibubapa kami di sini," ujarnya.

Katanya, tahun baru kali ini amat bermakna kerana diraikan oleh seorang pemimpin besar yang dipanggil 'Tok Guru'.

Pelajar Sekolah Menengah Sultan Omar, Chong Wei Seng, 16, melahirkan rasa gembira dapat bertemu dengan pemimpin besar PAS.

Ini kerana, katanya gambaran yang diberikan oleh pihak tertentu selalu memburuk-burukkan 'orang baik'.

"Saya rasa gembira dapat bertemu dengan Tok Guru (Dato' Seri Abdul Hadi Awang) pemimpin besar PAS pada tahun baru ini.

"Saya lihat dia baik dan tidak 'seburuk' yang digambarkan oleh pihak lain kepada Tok Guru itu," jelasnya.

Kelab Penyokong PAS Dungun ditubuhkan bulan Januari lalu yang kini bergiat aktif bagi mendapat sokongan masyarakat tionghua kepada PAS/BA.

Hadir sama pada majlis tersebut Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Mustafa Ali dan Yang DiPertua PAS Dungun, Ustaz Wan Hassan Mohd Ramli. - buletinonline.net

No comments: