"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Monday, November 19, 2007

Sains & Matematik Dalam Bahasa Inggeris - UMNO Bertanggungjawab!

Pengajaran Sains, Matematik dalam BI, Umno dan Kementerian Pelajaran perlu bertanggungjawab
Ali Bukhari Amir

Mon Nov 19, 07 12:16:20 pm MYT

KUALA LUMPUR, 19 Nov (Hrkh) - "Lama-lama bahasa Melayu terus terpinggir. Kita tak sedar kadang-kadang kita dipermainkan. Saya sedih jika hal begini pun kerajaan atau lebih tepat lagi Umno tidak mampu menanganinya.


"Kalau Kementerian Pelajaran teruskan menggunakan bahasa Inggeris dalam pengajaran di sekolah, tidak tahu di mana harus disorokkan muka, khasnya kepada kaum-kaum lain," kata bekas Naib Canselor UTM, Tan Sri Ainuddin Wahid di dalam wawancara Mingguan Malaysia kelmarin.

Beliau berkata demikian ketika mengulas usul yang dimajukan wakil Badan Perhubungan Umno Johor, Senator Mohd Puad Zarkashi dalam Perhimpunan Agung Umno ke-58; iaitu pengembalian kaedah pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu.

"Sepatutnya bahasa yang digunakan di sekolah ini tidak harus diubah kerana jelas bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu. Bagi saya tidak mungkin kementerian tidak mengetahui hakikat masyarakat kita. Anak-anak kita lahir bercakap Melayu.

"Masalah makin besar kerana para pelajar kita hakikatnya tidak begitu memahami kedua-dua subjek ini. Kalau mengajar dengan mengguna bahasa lain, lagi susah mereka hendak menerimanya," ujar beliau.

Ainuddin berkata, beliau menolak andaian sesetengah pihak yang menyatakan keperluan belajar bahasa Inggeris amat mendesak, kerana ilmu sains dan teknologi itu ditulis dalam bahasa tersebut.

"Semasa penjajahan Jepun, saya belajar bahasa Jepun. Dengan izin Allah, saya jadi Naib Canselor. Hakikat itu yang kita tidak perasan atau buat-buat tak perasan.

"UM dulu bahasa pengantarnya bahasa Inggeris tapi pencapaian pelajar Melayu tidaklah bagusnya, begitu juga ketika saya di Maktab Teknik. Soviet Union tidak gunakan bahasa Inggeris tetapi negara itulah yang lebih awal pergi ke bulan," ujarnya.

Pihak kerajaan, tambah Ainuddin, diminta supaya tidak sesekali membenarkan kaum lain mengetepikan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

"Saya sanggup berdepan dengan apa jua tindakan selagimana saya benar. Mungkin orang nampak kenyataan ini bersifat perkauman, sebenarnya tidak. Saya cuma jaga kepentingan kedudukan bahasa kebangsaan kita.

"Saya cakap begini bukan kerana benci kepada pihak-pihak tertentu tapi bagi saya inilah kenyataan yang sepatutnya orang Melayu fikir bersama. Kita tak sedar pengaruh mereka kerana mereka melakukannya dengan amat halus, kelemahan kita ialah selalu beri ruang.

"Tapi saya mengandaikan yang ada jarum cuba masuk. Sebenarnya tujuan mereka mahu mengetepikan bahasa kebangsaan, itu yang saya terfikir pada masa itu. Saya tidak faham kenapa kementerian mahu lakukan perubahan mengajar dalam bahasa Inggeris ini," jelas Ainuddin lagi.

Apakah sebab tiada bantahan kuat serta menyeluruh oleh bangsa Melayu ke atas dasar itu sejak awal dahulu? Dalam hal ini, Ainuddin berkata: "Saya fikir, kerana budaya kita akur kepada apa saja yang dikatakan oleh menteri, kita tidak berani berhujah dengan mereka.

"Sebab itu, saya minta kementerian buat kajian. Saya bermula di sekolah Melayu sampai darjah empat baru masuk sekolah Inggeris. Tidak pula saya rasa macam menghadapi masalah besar mempelajari bahasa Inggeris. Cuma saya bimbang ada unsur lain.

"Sudah lama sangat kita perjuangkan bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan, ini kita hendak undur. Jika ada bukti sahih mengatakan mengajar dalam bahasa Inggeris langkah yang baik, saya boleh terima," tambah beliau lagi.

Ketika disoal, kenapa beliau tidak boleh berkompromi tentang isu bahasa Melayu, beliau berkata: "Kerana ia aib kepada orang Melayu.

"Apa yang dikhuatirkan ialah, mulanya mengajar subjek Sains dan Matematik, lama-lama bahasa pengantar subjek lain pula. Akhirnya bahasa kebangsaan bertukar daripada bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris.

"Saya malu bercakap Inggeris dengan orang Melayu," tegas Ainuddin.

1 comment:

Anonymous said...

well, kalo malu nk bercakap BI dgn kaum sndiri, bila kaum nk maju? just think la.
Banyak advantages yg kita dapat bila kita master that language. Kita guna Bi xbermakna kita lupa bahasa ibunda kita. Sama la jugak kta guna dialek untuk setiap negeri.
BI bahasa global.
Nak survive dalam dunia sekarang, if we cannot speak English, people will laugh at us.
Try to think positive.
Jgn asyik bangkang je setiap benda yg org buat. cuba tgk dr sudut yg elok. Jd pembangkang xsalah.Tapi biarlah bangkang benda yg sepatutnya. agak2 la...