"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Thursday, November 8, 2007

Husam & Kajian Realiti Politik Pulau Pinang

Oleh Ali Bukhari Amir

Thu Nov 01, 07 9:04:14 am MYT

Jam sekitar 10:30 pagi apabila saya habis minum pagi bersama ayah, ketika Azizi Abdullah mengelui telefon bimbit. Saya bergegas menemui beliau kerana ada isu lain yang mendesak untuk saya segera menghubunginya.


Ketika itu, saya sedang membuat liputan mengenai persidangan anjuran Sekretariat Kongres Pertubuhan-Pertubuhan Islam Malaysia (Skima) di Perdana Resort, Pantai Cahaya Bulan tanggal 27 - 28 Oktober lalu.

Ketika saya temui Azizi, beliau sedang rancak berbual bersama dua orang rakan beliau. Entah apa isi butiran perbincangan tidaklah saya ketahui. Tak sampai 5 minit, Husam Musa datang mencelah lalu berjabat tangan dengan kami semua. Tidak pasti dari arah mana beliau datang.

Nampaknya, lebih banyak persoalan yang dimajukan Husam kepada Azizi. Oleh kerana Azizi tinggal menetap, bekerja dan banyak kegiatan kesusasteraannya berorientasikan Tanjung itu, saya menganggap Husam berminat bertanyakan beliau mengenai politik Pulau Pinang.

Memang soalan itu tepat pada masa dan ketikanya dan tepat pula pada orang yang ditanya.

Geran kajian realiti politik Tanjong

"Saya mahu tahu realiti politik Pulau Pinang," kata Husam. "Jika perlu, kita boleh bagi wang peruntukan pun tidak mengapa."

Saya juga tidak menyangka bahawa segala yang Husam bualkan pagi itu sekitar setengah jam (10:30 - 11:00 ) akan dimuntahkan isinya dalam pembentangannya nanti selepas itu.

Yang masih melekat dalam ingatan saya antara bualan Husam - Azizi adalah seperti berikut:

1. Pulau Pinang memiliki khazanah sejarah Islam yang hebat dengan Masjid Lebuh Acheh sebagai tempat orang belayar bagi menunaikan fardhu haji, tempat mencetak kitab-kitab lama yang bertulisan Jawi, tempat penyebaran agama Islam ...

2. Rumah Syed Syeikh al-Hadi sudah menjadi 'kuil'...

3. Ada dua hal yang mendatangkan perubahan ke atas negara ini, khasnya di Pulau Pinang - 'pertambahan penduduk' dan 'pemilikan tanah'.

Ada banyak lagi yang dibualkan mereka, tapi tiga perkara di atas inilah yang nampaknya lebih menarik minat para pengkaji Melayu Pulau Pinang.

Saya tidak tahu sejauhmana bacaan Husam terhadap politik - pendidikan - ekonomi Melayu Tanjung (nama asli Pulau Pinang ). Tapi, berasaskan bualan pagi itu, nampaknya beliau seperti masih di peringkat kajian awal, atau di peringkat pertengahan. Saya rumuskan begitu lantaran beliau menawarkan suatu peruntukan bertujuan mengkaji status Melayu Tanjung.

Tawaran tiba-tiba secara lisan itu menarik perhatian saya. Ia bukan kerana wang, tapi lantaran kesedaran seorang pemimpin politik yang mahu memahami realiti politik bangsanya, saudara seagamanya di negeri lain diperintah orang bukan Islam dan bukan Melayu.

"Jadi, kalau formula yang ada masih dikekalkan dan BN menguasai Kelantan, tidak mustahil rumah Tuan Guru akan menerima nasib yang sama sepertimana rumah Syed Syekh al-Hadi.

"Di Pulau Pinang, al-Hadi adalah tokoh agama. Sama dengan tuan guru sebagai tokoh agama di Kelantan. Kalau tidak dipelihara Kelantan, tidaklah mustahil hal yang sama akan berlaku," demikian Husam berhujah pada kami pagi itu.

Kesungguhan politik

Sentimen ini rupa-rupanya yang cuba dibangkitkan. Akhirnya, bualan itu tamat di situ kerana peserta diminta bergegas masuk ke dewan untuk meratah isi pembentangan kertas kerja yang seterusnya. Ketika masuk ke dewan, saya mula sibuk menaip laporan untuk dihantar ke KL.

Jadi saya tidak tahu Husam sedang membentangkan segala isi bualan kami tadi di luar dewan. Saya cuma mengetahui muntahan fakta Husam itu melalui rakan-rakan yang telah mendengar pembentangan beliau tatkala saya sibuk mengirim laporan berita melalui internet yang selalu lambat dan bermasalah pula.

Sengaja saya rakamkan isi butiran bualan ini sejelas-jelasnya dengan tujuan ingin mengukur isi hati dan kesungguhan sesetengah pimpinan politik Melayu di luar Pulau Pinang kalau mereka berhasrat benar untuk menjelajah sejarah Tanjung ini.

Adapun versi sejarah-hikayat Melayu Tanjung yang cuba saya bina dan bangunkan ini terlalu rendah mutunya kerana saya bukan anak Tanjung serta masih rebung untuk menelan lebihan fakta. Entah betul atau tidak, kita boleh berbual dan berdebat lagi secara jujur dan ikhlas.

Apabila Husam bangkitkan soal 'pertambahan penduduk' dan 'pemilikan tanah', hakikat itu adalah betul di mana-mana negeri sekali pun, khasnya di Tanjung. Tambahan pula di negeri ini agak unik kerana terlalu banyak tanah wakaf yang diselewengkan tangan-tangan tertentu.

Tapi, apa yang lebih penting kalau Husam dan pimpinan politik luar Pulau Pinang ingin tahu bagaimana negeri pulau itu boleh jatuh ke tangan bukan Melayu, kita perlu selak tirai sejarah penubuhan Gerakan itu sendiri. Turning point peralihan kuasa itu berlaku daripada situ.

Hingga kini, Umno veteran Umno marah kepada kedua-dua beradik al-Attas yang tubuhkan Gerakan sebagai parti multi racial itu. Parti berbilang kaum itu, menurut mereka adalah satu pemecahan kuasa politik Melayu Tanjung dalam pilihan raya 1969.

Kononnya Gerakan ingin berlawan dengan Perikatan. Tapi akhirnya mereka sertai BN dalam situasi di mana sejumhur 'fatwa' kaum Cina (mungkin elit??) secara ijmaknya telah menguasai pandangan umum parti itu. Apakah yang mendorong Gerakan menyertai BN setelah parti itu pada mulanya bersifat kontra dengan Perikatan ketika ditubuhkan oleh adik-beradik al-Attas?

Falsafah Mao Ze Dong, pimpinan Komunis di Republik China dalam 'adab' melawan musuh merumuskan suatu formula: "If you cannot fight them, then join them."

Atau, terjemahannya boleh dibaca bergini: "Jikalau tidak mampu melawan mereka (dari luar), maka sertailah mereka (untuk melawan mereka dari dalam)." Maka, penentangan selalu hadir, tidak tamat sampai kiamat. Cuma corak melawan berubah. Dahulu melawan dari luar, kini di dalam. Perkongsian kuasa ini sebenarnya merugikan Melayu dan Muslim sejak sekian lama.

Tapi, ada tabiat politik cendekiawan-ilmuan-agamawan Melayu yang merugikan kaum Melayu perlu diperhalusi terlebih dulu sebelum menuding jari terhadap beban jenayah yang dilakukan kaum lain ke atas Melayu. Iaitu sikap ilmuan–agamawan yang enggan bersiasah ketika mereka ditawarkan jawatan untuk memimpin umat.

Biro Agama Gerakan

"Marilah sertai kami ya ustaz," kedua-dua beradik al-Attas itu memujuk Mufti Tanjung untuk menyertai Gerakan. "Kalau ustaz masuk, ada Biro Agama yang boleh ustaz mainkan peranan di dalam parti ini." Namun, apa yang berlaku, mufti itu menolak ajakan tersebut.

Jika Cina menganut falsafah Mao Ze Dong untuk melawan Perikatan, maka agamawan Islam enggan mengamalkan falsafah Plato mengenai politik untuk mengukuhkan kekuatan mereka.

"Mereka yang boleh memimpin, tetapi menolak tanggungjawab memimpin, maka mereka itu akan dihukum dengan keadaan di mana orang yang jauh lebih lemah daripada mereka akan memimpin mereka," demikian menurut Plato melalui kitabnya, Republic.

Jika yang cerdik (agamawan - ilmuan) enggan memerintah, maka orang yang bodoh jahiliyyah akan memimpin mereka nanti. Namun, sekarang sudah terlanjur kerana jarak 1969 adalah 38 tahun dinisbahkan dengan 2007. Usia 38 tahun Gerakan memerintah Tanjung adalah dewasa usia seorang lelaki yang hampir matang dalam kehidupannya.

Pun begitu seorang ahli falsafah lagi, Lao Tzu (saingan Confucius) berkata: "Kalau anda ingin memimpin orang, berjalan di belakang mereka." Sejauhmana Melayu Tanjung mengamalkan intipati falsafah ini untuk 'memimpin' Gerakan, wallahu 'alam. Melayu asalnya kaya falsafah. Tapi, sejak merdeka oleh British, kekuatan sendi kefahaman ke atas falsafah itu mulai luntur.

Jadi, mungkin hal inilah antara ramuan bahan fikiran Husam serta ahli politik lain yang bakal mengkaji politik negeri pulau ini. Siasatlah siapa Mufti Tanjung tersebut dan bertanya kepada beliau, kenapa tawaran berpolitik itu tidak beliau ambil?

Husam mungkin boleh meninjau kawasan Jewish Cemetary di Lot 961, Jalan Zainal Abidin (dahulunya dikenali sebagai Yahudi Road). Ia dekat Menara Umno. Mungkin ada juga fungsi Yahudi dalam meranapkan Melayu Tanjung secara tersirat. Wallahu 'alam, siapa tahu.

Ghairah menyelidik

Imam Bajunid dan orang-orang lama di Masjid Kelawei mungkin antara sumber rujukan dan boleh diajak berbual. Khabarnya, ada manusia Yahudi yang bertemu imam itu dalam urusan jualbeli hartanah di negeri pulau berkenaan. Apa kesudahan dan keputusannya tidak tahulah.

Kalau ada kemahuan, ramai pensyarah USM yang boleh menawarkan bantuan. Dalam USM ada persatuan mahasiswa Himpunan Anak-Anak Kelantan (HAAK) kalau kita benar-benar mahu menjemput mereka pada musim cuti semester untuk membuat kajian di Tanjung itu.

Perpustakaan Hamzah Sendut USM bukan calang-calang juga. Sumber rujukan dan tesis-tesis dalam pelbagai bidang kajian boleh dikatakan memuaskan. Tulisan ini bukannya dituju untuk Husam seorang sahaja, malah tercurah juga ke atas ilmuan-siasah yang ghairah menyelidik.

"Err ... betul ke ada geran?" tanya seorang rakan, Fansuri yang sedang menagih jawapan.

No comments: