"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Monday, November 19, 2007

'Politiking' Punca Merudum!

Faktor politik punca ranking universiti tempatan merudum


Intan Abdullah


Sun Nov 18, 07 3:11:11 pm MYT


KUALA LUMPUR, 18 Nov (Hrkh) - Tiada sebuah pun universiti di Malaysia tersenarai di kalangan 200 universiti terbaik dunia, berdasarkan penarafan Times Higher Education Supplement (THES) tahun ini.

Tahun lepas, dua universiti tempatan iaitu Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Malaya (UM) berada dalam senarai 200 universiti terbaik dunia.

"Kita sangat kecewa apabila kedua-dua universiti yang tersenarai dalam ranking tersebut sebelum ini sepatutnya memperbaiki kedudukannya dan bukannya semakin merosot," ujar Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS, Dr Mujahid Yusof Rawa.

Jelasnya antara indikator atau kayu ukur yang menjadi punca kejatuhan ranking kedua-dua universiti tersebut adalah disebabkan unsur-unsur campurtangan politik dalam pentadbiran universiti dan kajian yang dijalankan tidak menepati spesifikasi rujukan pelbagai pihak.

Tegasnya, para pengkaji dan mahasiswa tidak diberikan kebebasan untuk menjalankan kajian dan penyelidikan.

"Masalahnya, sekarang universiti kita terlalu mengongkong dan terlalu banyak unsur politiking, lebih-lebih lagi dalam soal pelantikan jawatan tinggi di peringkat pentadbiran," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Tambahnya, pelantikan yang dibuat biasanya adalah kerana kecenderungan mereka kepada parti politik pemerintah serta tidak mempunyai sebarang rekod keterlibatan dengan politik yang lain.

"Hal ini adalah amalan yang menggambarkan tidak profesional kerana mencampuradukkan persoalan tersebut dengan etika keintelektualan yang dipegang oleh institusi pengajian tinggi," ringkasnya.

Bahkan jelasnya lagi, suasana yang berlaku di universiti kini seharusnya mampu untuk melahirkan daya pemikiran para cendekiawan yang berkualiti serta bebas daripada keterikatan dan kongkongan politik

"Memang diakui bahawa universiti-universiti di Malaysia terkenal dengan jawatan-jawatan yang diberikan kerana terdapat campurtangan politik," dakwanya.

"Mereka yang dilantik perlu diteliti kelayakan mereka, bukan sekadar kecenderungan politik. Orang yang layak berada di sesuatu kedudukan pula dinafikan akibat fahaman politik yang berbeza," katanya.

Bahkan tambah Dr Mujahid, ramai yang dilantik hanya kerana mereka terkenal selepas muncul di kaca televisyen dan majlis sosial tanpa menitik beratkan soal kriteria kelayakan yang sebenar.

Beliau berpendapat Institusi pengajian tinggi negara seharusnya berupaya untuk menghasilkan lebih ramai tokoh-tokoh akademik yang boleh memberikan sokongan kepada semua bidang supaya boleh menjadi sumber rujukan kepada semua pihak.

"Kebebasan berfikir tanpa sebarang kongkongan adalah penting untuk mengelakkan daripada gejala terbantutnya kualiti idea yang dijana.

"Ini kerana kesan daripada idea yang terbantut adalah mahasiswa yang dididik dengan sistem pendidikan kelas pertama dengan tidak mengetepikan unsur pembangunan spiritual.

"Bagaimana hendak melahirkan generasi yang kompetitif, cemerlang jika sekiranya pandangan dan suara mereka dikongkong?" ujarnya kepada Menteri Pengajian Tinggi.

Sementara itu, Dr Mujahid juga menyatakan faktor lain adalah kerana kajian-kajian yang dijalankan tidak menjadi rujukan akibat kualiti hasil kajian yang kurang memuaskan.

No comments: