"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Monday, November 19, 2007

PAS Tetap Menjunjung Kasih

PAS tetap menjunjung kasih kerana memorandum tidak ditolak
Abdul Halim Mohd Rashid

Sun Nov 18, 07 2:55:31 am MYT

KUALA LUMPUR, 18 Nov (Hrkh) - PAS tetap menjunjung kasih kepada Yang di-Pertuan Agong kerana memberikan perkenan untuk menerima memorandum yang dikemukakan oleh Bersih kepada baginda, kata Ketua Penerangannya, Mahfuz Omar.


Serentak dengan itu, beliau juga mengingatkan para pemimpin Barisan Nasional dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya jangan cepat merasa lega dengan kenyataan Dato' Wan Mohd Safiain Wan Hasan enam hari selepas "undi tidak percaya" 10 November lalu. Carian menunjukkan Wan Mohd Safiain ialah ahli Umno bahagian Gombak dengan nombor keahlian 03728983

"PAS menjunjung kasih kepada Yang di-Pertuan Agung kerana bersetuju menerima wakil-wakil yang dikemukakan kepada baginda untuk menghantar memorandum Bersih setelah baginda menitahkan agar draf memorandum Bersih dikemukakan kepada Baginda," kata beliau.

Kepada PAS, kesudian Yang di-Pertuan Agong menerima memorandum yang menyuarakan keresahan rakyat baginda itu sudah lebih dari mencukupi dan "PAS tidak pernah meminta atau mendakwa yang bukan-bukan".

"Sejak dari draf Memorandum Bersih dikemukakan kepada baginda sebelum baginda bersetuju menerima pengaduan rakyat itu, Yang di-Pertuan Agong tidak pernah menyatakan baginda menolak keresahan dan pengaduan rakyat baginda yang terkandung di dalam memorandum itu.

"Kalau baginda menganggap kandungan memorandum itu fitnah, sudah tentu baginda enggan menerimanya setelah membaca draf memorandum tersebut yang dikemukakan terlebih dahulu sebelum 10 November lalu," katanya.

Sebab itulah, katanya, PAS merasa amat terhutang budi dan menjunjung kasih kepada baginda sedangkan Perdana Menteri sendiri tidak pernah melayan rakyat sebegitu rupa.

"Jelas dan nyata Yang di-Pertuan Agong amat mengasihi dan bersimpati dengan rakyat baginda, tidak seperti Perdana Menteri yang bukan sahaja tidak bersimpati sedikit pun dengan keresahan rakyat malah dengan angkuh mengherdik rakyat bahawa beliau pantang dicabar manakala menantunya pula menghina rakyat dengan memanggil beruk kepada mereka.

"Sedangkan, rakyat hanya meminta pilihan raya yang adil dan bersih bukan hendak menggulingkan Perdana Menteri yang amat ketara begitu rakus menggunakan kedudukannya sekarang," kata beliau.

Mahfuz mengingatkan Perdana Menteri bahawa gabungan perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk menerima memorandum Bersih dan himpunan rakyat yang terbesar dalam sejarah di tengah-tengah ibu kota 10 November lalu adalah undi tidak percaya kepada beliau dan kerajaannya serta perjalanan pilihan raya yang tidak adil dan tidak bersih yang dipertahankan dengan begitu angkuh.

"Hakikat bahawa rakyat telah menyahkan amaran Perdana Menteri dan alat perkakasnya serta turun seperti lautan kuning di tengah-tengah ibu kota merupakan bukti yang sangat jelas bahawa mereka sanggup berdepan dengan apa sahaja. Apa yang lebih penting kepada meraka ialah negara mesti diselamatkan," katanya lagi.

Sementara itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamaruddin Jaafar berkata, pihaknya hanya menyatakan bahawa penganjur Himpunan Aman Bersih diminta oleh para pegawai Istana Negara untuk mengemukakan senarai nama wakil-wakil Bersih yang akan menyampaikan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

PAS tidak pernah menyatakan bahawa perkenan Yang di-Pertuan Agong diminta atau diberikan, tegas beliau.

No comments: