"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Thursday, November 29, 2007

Himpunan Amarah Rakyat Terhadap BN

Hindraf, BERSIH dan Amarah Rakyat terhadap BN

25 November 2007, sekali lagi nama Malaysia disebut di peringkat antarabangsa dengan terma yang berbunyi Hindraf setelah BERSIH dimasyhurkan dua minggu yang sebelumnya. Masyarakat dunia melihat bagaimana demokrasi yang sekian lama diamalkan di negara ini secara jelas dan terang. Mereka menilai setiap aksi dan tuntutan rakyat yang berbilang di negara ini tidak kira sewaktu BERSIH mahupun Hindraf berhimpun. Dan, apa yang lebih penting mereka juga menghadam metod ataupun kaedah yang dilaksanakan oleh kerajaan dalam 'mendengar' dan melayan rintihan rakyat ini.


Sebelum ini Khairy menggelarkan peserta BERSIH sebagai beruk-beruk di jalanraya dan hari ini pula Nazri Aziz menyebut bahawa peserta himpunan Hindraf adalah penyangak yang mengganggu ketenteraman negara. Semua konotasi negatif dilemparkan ke wajah rakyat negara sendiri demi menutup aib dan kelemahan dalam kepemimpinan mereka.


Jalanraya diguna setelah rakyat Lenguh dizalimi

Tempoh hari, lebih 100,000 rakyat berhimpun bagi menyatakan rasa tidak puas hati mereka terhadap sistem dan pelaksanaan pilihanraya di Malaysia. Segala korupsi, rasuah, nepotisme, kronisme dan songlap berleluasa akibat kerajaan yang dipilih setiap 5 tahun ini adalah bukan pilihan sebenar rakyat. Mereka terwujud daripada sistem pemilihan yang pincang dan rakyat yang menjadi pengundinya di'buta-tuli'kan daripada maklumat sebenar.


Rakyat dizalimi dan berhimpun setelah mereka hilang kepercayaan kepada kerajaan.

Hindraf juga, dengan menggunakan kaedah yang sama iaitu turun ke jalanraya sebenarnya adalah manifestasi kepada amarah kaum India terhadap kerajaan yang ada pada hari ini. Dalam saman yang difailkan di Britain pada 30 Ogos yang lalu, mereka mempersalahkan kerajaan British kerana membawa rakyat India ke Malaya untuk menjadi buruh dan mengeksploitasi mereka selama 150 tahun. Mereka menuntut 4 trillion Pound Sterling (RM14 trillion) - atau RM1 juta bagi setiap orang India yang tinggal di Malaysia.


Saman itu juga bertujuan mendapatkan pengisytiharan bahawa Laporan Suruhanjaya Reid 1957 gagal mengambilkira hak masyarakat India apabila memberi kemerdekaan, mengakibatkan mereka didiskriminasi dan dipinggirkan hingga hari ini. Kerajaan British didakwa gagal melindungi hak kaum itu dalam Perlembagaan ketika memberi kemerdekaan kepada Malaysia.


Benar, Reid tidak menumpukan kepada perancangan jangka masa panjang untuk membangunkan kaum India secara langsung suatu ketika dahulu iaitu sebelum merdeka. Namun, Kerajaan BN yang telah memerintah selama 50 tahun itulah yang sebenarnya bersalah. Kemudi negara terletak di tangan mereka dan seharusnyalah keadilan terlaksana ke atas semua pihak tanpa mengira ras dan agama rakyat negara ini.

Kaum India merasa tertindas dan terpinggir serta ada di antara peserta himpunan itu yang memberi komen sambil menangis teresak-esak, menyebut kepada wartawan bahawa mereka merasa terhamba di negara ini.

Siapa yang meminggirkan mereka? Siapa yang menindas mereka? Siapa yang tidak melaksanakan keadilan terhadap mereka? Anda semua ada jawapannya.
Rakyat terasa dizalimi, maka akhirnya jalanraya yang mereka pilih.

Apa gunanya MIC?
Sami Vellu sebelum daripada perhimpunan itu berlangsung ada menyebut bahawa mereka tidak menyokong tindakan Hindraf. Dia juga ada meminta agar kaum India menggunakan saluran yang ada iaitu dia sendiri yang selalu berjumpa Pak Lah dan sudah semestinya boleh berbincang tentang kebajikan dan kehendak kaum India secara langsung.

“I must state here that if there is anything that affects the Indian community, the MIC will be there to fight it out even when we are partners of the Barisan Nasional. To me, I have never remained idle and I don’t waste time,” kata Sami Vellu kepada Bernama tempoh hari.

Cerita dia begini sahaja Uncle Sam, jika MIC benar-benar telah berfungsi sebagai medium untuk memajukan ataupun sekurang-kurangnya menjaga kebajikan kaum India selama 50 tahun ini, maka sudah pasti himpunan 25 November itu tidak perlu diadakan pun. Namun, dengan kemandulan yang ada pada parti terbesar kaum India itu sejak sekian lama, maka orang India mulai hilang punca dan mencari teraju dan kaedah baru dalam menuntut hak mereka.

Di mana sempadannya dalam isu ini?

Rakyat berhimpun pada 10 November dan 25 NOvember kerana mereka sudah berputus arang dan berkerat rotan dengan kerajaan. Mereka sudah tidak yakin dengan saluran yang ada untuk menyatakan rintihan dan tuntutan mereka sehinggakan perlu untuk turun menyatakan protes di jalanan. Rakyat kemudiannya dipukul, ditangkap, ditembak dengan gas pemedih mata, dimandikan dengan air pedih gatal water cannon, digelar sebagai beruk serta penyangak dan sebagainya.


Perjuangan ada risikonya, namun ia tetap perlu diteruskan.

Kendatipun begitu, kita harus meletakkan sempadan ataupun had atas setiap tindakan yang mahu dibuat. Dalam isu tuntutan Hindraf umpamanya, soal perkauman dan isu sensitif tidak wajar untuk dimainkan. Jangan kita cuba untuk mengubati tempat yang bersalahan dengan yang sakit. Contohnya, mengubati kaki sedangkan yang sakit adalah hidung kita.
Pada pandangan peribadi saya, Hindraf patutnya bertindak secara lebih sederhana dalam semua aspek tidak kira sewaktu berhimpun serta berdepan dengan polis dan juga ketika menulis tuntutan di dalam memorandum mereka. Bahkan, tindakan menyaman bekas penjajah dengan tuntutan 14 trilion saya rasakan tidak rasional dan terlalu nampak ianya bersifat provokatif.

Seandainyalah, (baca:kalaulah) mereka menang dalam saman ini, tidakkah dunia ini akan huru hara dengan saman-saman yang bakal dikemukakan oleh banyak bangsa di dunia ini yang pernah terjajah dan tereksploitasi suatu ketika dahulu. Britain mungkin akan bankrup kerana mereka mempunyai puluhan negara komanwel yang akan menyaman mereka dengan nilaian wang yang besar-besar belaka. Tidakkah kita orang Melayu tidak mahu menyaman Thailand (Siam), Portugal (Portugis), Belanda, Jepun dan juga Britain kerana pernah menjajah dan berbuat jahat kepada kita?

Angin perubahan sudah melanda, naikkan layar rakyat!
Seorang pimpinan berkata, "HINDRAF sepatutnya menumpukan perhatian mereka kepada kerajaan BN yang bertanggungjawab di atas salahguna kuasa yang telah menindas kaum India yang miskin, dan juga pada masa yang sama gagal menyelesaikan masalah semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, warna kulit ataupun agama".

Ya, itu adalah fokus rakyat saat ini. Masalah kezaliman dan ketidakadilan bukan sahaja melanda kaum India, tetapi juga orang Melayu, Cina, Iban, Kadazan, Orang Asal dan sebagainya. Lantas, menjadi hak dan tanggungjawab kita untuk mengubah semuanya ini.

Anda sedia untuk berubah? Sekarang adalah masa untuk berubah. Gelombang Kuning!



Nazman Ibrahim
Pengerusi
Lujnah Perpaduan Nasional
Dewan Pemuda PAS Negeri Johor.

http://www.hanfeitsu.blogspot.com/

No comments: