"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Friday, December 7, 2007

Muhamad In The Hindu Scriptures

Judul Buku : Muhammad In The Hindu Scriptures
Penulis : Dr Ved Prakash Upaddhay
Penterjemah : Muhammad Alamgir
Penerbit : AS Noordeen, Cetakan ke 3, 2002, KualaLumpur
Sebagaimana yang telah kita maklum Allah S.W.T. telah mengutuskan ramai rasul-rasul- Nya kepada setiap umat manusia. Ada yang telah dikhabarkan kepada kita tentang kewujudan rasul-rasul ini dan ada juga yang kisah-kisah mereka yang didiamkan oleh Allah S.W.T.
Firman Allah S.W.T yang artinya :"Dan (Kami telah mengutus) rasul-rasul yang sungguhtelah Kami kisahkan tentang mereka kepadamu dahulu,dan rasul-rasul yang tidak Kami kisahkan tentang mereka kepadamu." (An Nisaa' (4) :164)
Justeru itu wujud para ulamak yang berpendapat bahawa agama-agama yang utama di dunia ini kesemuanya adalah agama yang berasal dari langit (agama samawi) termasuklah agama Hindu.
Sesungguhnya agama yang dianuti oleh kaum aryan pada asalnya adalah agama tawhid namun tangan-tangan yang kotor diakibatkan oleh godaan syaitan telah mengubah agama tawhid ini dengan memasukkan pelbagai amalan bidaah, khurafat dan syirik.
Mula-mulanya mereka hanya mengamalkan bidaah yang kecil yang nampak seperti suatu amalan yang baik (bidaah hasanah), kemudian penambahan tersebut semakin membesar dan akhirnya merebak menjadi wabak yang tidak terkawal dan membinasakan ketulenan agama tawhid lantas jadilah ianya agama Hindu yang begitu tersesat jauh dari agama tawhid tersebut.
Ini di akui sendiri oleh Dr Ved Prakash Upaddhay, seorang pakar bahasa Sanskrit di Prayag Universiti, India dan seorang panganut agama Hindu.
Menurut beliau:"Differences and anomalies start to surface when theadherents of a religion disregard their real teachingsand start to practice their own innovations. They start to defy the sages and avatars (nabi danrasul) sent by God for the welfare of mankind."
Itulah sebabnya junjungan kita Rasulullah SAW benar-benar ingin mencabut akar umbi bidaah sehinggakan adalah menjadi kebiasaan bagi baginda apabila membuka khutbah baginda SAW akan bersabda:"Sesungguhnya sebaik-baik ucapan adalah Kitabullah (al-Qur’an) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjukMuhammad (al-Sunnah), serta seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan dan setiap yang diada-adakan (bidaah) adalah sesat.. - Hadis riwayat Imam Muslim di dalam Shahih Muslim, Kitab al-Jama’ah, hadis no: 867.
Kitab-kitab agama Hindu ini walaupun telah dirubah dan dikotori dengan begitu teruk namun dengan izin AllahS.W.T., sedikit sebanyak fakta-fakta yang benar masih wujud di dalam kitab-kitab tersebut dan dalam buku "Muhammad In The Hindu Scriptures" terdapat banyak perkara yang membuktikan agama tawhid sememangmya pernah tersebar di benua India sebelum kedatangan Nabi Muhammad SAW.
Fokus buku ini adalah tentang Nabi Muhammad SAW dan kaitannya dengan Narashangsa atau Kalki Avatar iaitu pemimpin umat akhir zaman yang sedang dinanti-nantikan oleh penganut agama Hindu untuk meminpin mereka.
Ternyata orang yang mereka nanti-nantikan itu sebenarnya telah muncul di padang pasir semenanjung Arab lebih 1400 tahun yang lalu tanpa mereka sedari. Karakteristik- karakteristik Narashangsa atau Kalki Avatar memang begitu identik dengan Nabi Muhammad SAW. Di dalam buku ini juga dihidangkan bukti-bukti bahawa agama Hindu yang sebenarnya adalah agama yang menyembah Tuhan yang satu.
Pemyembahan berhala-berhala dan amalan-amalan syirik yang diamalkan sekarang merupakan amalan-amalan bidaah dalam agama mereka. Di dalam kitab-kitab agama Hindu. Juga terdapat kisah-kisah Nabi seperti Nabi Adam as, Nabi Nuh as, peristiwa tentang Nabi Ibrahim as dan Nabi Ismail as, Nabi Musa as , Nabi Isa as dan lain-lain.
Penulis buku "Muhammad In The Hindu Scriptures" telah mengambil bukti-bukti ini dari kitab-kitab agama Hindu seperti Veda, Purana danBrahmana.
Buku ini mengandungi lapan kertas kerja seperti dibawah :-
a) Narashangsa and the Antim Rishi
b) Kalki Avatar and Muhammad
c) Religious Unity in the light of Vedas
d) Muhammad in the Atharvaveda
e) Muhammad in the Samveda
f) Muhammad in the Yajurveda
g) Muhammad in the Rigveda
h) Muhammad in the Mahabharata
Buku ini telah diolah dengan begitu ilmiah dan ianya begitu berguna dalam rangka kita berdakwah kepada rakan-rakan kita dari kaum India. Penemuannya sememangnya begitu hebat, menggemparkan dan membuktikan kebenaran risalah Rasulullah SAW namun begitu menurut Muhammad Alamgir :"Dr Upaddhay has laboured admirably in establisihing the truth about the "Ultimate Sage" (Khatamun anNabiyyin). There is more than a hint however that he uses this as a proof of the genuineness of thevedic scriptures in every other issue of life."
Dr Upaddhay sebenarnya berfahaman bahawa semua agama adalah dari Tuhan yang satu dan semua agama itu benar.
Tambah Muhammad Alamgir berkenaan dengan hal di atas:"Anyone looking for religious unity - and for thatmatter Human Unity - is wasting his time if he thinkshe is doing a pious job by praising Muhammad from a distance, but choosing not to join him on theplatform of security that Muhammad built."
Bagi kita yang beragama Islam, kita wajib meyakini bahawa agama-agama samawi sebelum umat Nabi Muhammads.a.w. telah diselewengkan. Kitab-kitab mereka telah diubah sehingga bercampur baur di antara perkara yang sesat dan benar.
Nabi Muhammad SAW telah diberikan al-Qur'an yang telah membatalkan seluruh kitab-kitab samawi yang lain dan hanya al-Qur'ansahaja kitab yang sah untuk dijadikan panduan bagiuntuk umat akhir zaman ini. Kehadiran Nabi Muhammad s.a.w. telah dikhabarkan dalam kitab-kitab samawi Nasrani, Yahudi Buddha dan juga Hindu.
Malangnya hanya segelintir yang menerima risalah yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan di antara batu penghalang yang paling kuat adalah agama warisan nenek moyang yang dianggap betul seperti
Firman Allah S.W.T :"Dan apabila dikatakan kepada mereka : "Ikutlah apayang diturunkan Allah". Mereka menjawab, "(Tidak),tapi kami (hanya) mengikuti apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya.
" Dan apakah mereka (akan mengikuti bapak-bapak mereka)walaupun syaitan itu menyeru mereka ke dalam siksa api yang menyala-nyala(neraka)?" (Luqman (31) : 21)" (Rasul itu) berkata : " Apakah (kamu akanmengikutinya juga) sekalipun aku membawa untukmu(agama) yang lebih (nyata) memberi petunjuk daripada apa yang kamu dapati bapak-bapakmu menganutnya? " Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami mengingkari agama yang kamu diutus untuk menyampaikannya. " (Az Zukhruf (43) : 24)
Selamat Membaca.
Sekian Wassalaam
ABU IQBAL MOHD YAAKUB

No comments: