"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Friday, May 18, 2007

Merentasi Perbezaan Agama



"PAS bukan lagi sekadar sebuah gerakan Islam yang memimpin
sebahagian umat yang mencintai Islam, bahkan kepimpinan
PAS kini merentasi seluruh lapisan masyarakat,
melampaui perbezaan agama,ras dan budaya"
(Al-marhum Ust Dato' Hj Fadzil Mohd Nor)



Sambutan Perayaan Kuih Bulan di Seremban, Negeri Sembilan


Tetamu dari kaum Tionghua yang hadir

Di sebalik kisah perayaan kuih bulan..




Perayaan Kuih Bulan merupakan perayaan menyambut kemenangan orang Cina menumpaskan penjajah Mongol pada akhir Dinasti Yuan (120 Sebelum Masihi - 1341 Masihi). Perayaan Kuih Bulan disambut pada hari ke limabelas pada bulan ke lapan pada kalender Cina iaitu pada akhir bulan Ogos atau awal bulan September. Perayaan Kuih Bulan disambut dengan perarakan tanglung pada malam perayaan.

Salah satu hidangan istimewa pada perayaan Kuih Bulan merupakan Kuih Bulan itu sendiri. Kuih Bulan itu diperbuat daripada adunan manis yang berinti kacang merah, atau adunan biji teratai, atau kuning telur masin. Menurut tradisi, pesanan untuk memberontak telah disebarkan melalui surat yang diletakkan di dalam Kuih Bulan yang akhirnya berjaya menjatuhkan Dinasti Mongol.





No comments: