"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Wednesday, November 5, 2008

KHILAF DALAM UCAPAN SAMBUTAN PERAYAAN NON MUSLIM

Dipetik dengan izin dari http://one-g.blogspot.com


Blog http://one-g.blogspot.com/ sebenarnya sekarang, pembacanya bukan sekadar sahabat-sahabat beragama Islam sahaja, bahkan kawan-kawanku yang berbangsa India, beragama hindu juga menjadikan bahan bacaan harian mereka.

Aku mengetahui khabar ini menerusi pembaca-pembaca dari kawan-kawanku yang beragama india sendiri, yang mereka sendiri memberitahu kepadaku, bahawa mereka selalu membaca tulisanku dalam blog tersebut.

Bahkan, ada sebilangan kawan-kawan berbangsa india, mengenaliku bukan bermula dengan pertemuan, tetapi melalui membaca tulisan-tulisanku dari blogku itu. Ekoran dari itulah, aku meletakkan ucapan depavalli dalam blogku itu.

Nampaknya, tindakan aku meletakan satu gambar banner ucapan perayaan Depavalli mendapat respon menarik dari pelbagai pembaca. Sengaja aku meletakkannya, demi untuk melihat percambahan dalam perbincangan ini secara sihat dari sudut perbincangan agama.

Aku yakin, kalau yang melakukan ini adalah bukan orang agamawan, sudah pasti orang itu akan di maki hamun, tetapi apabila tindakan itu dilakukan oleh aku sendiri sebagai seorang agamawan, sudah pasti orang akan cuba mengkritiknya dengan hujjah. Padaku, itulah perbincangan yang sihat.

Dalam tulisan yang lepas, aku telah mengemukakan hujjah-hujjah ulama atas pendapat yang mengatakan haram, dan pendapat ulama yang mengatakan harus. Aku mengemukakan pendapat yang mengharamkan secara mutlaq, adalah dirujuk kepada fatwa yang dikemukakan oleh Imam Ibnu Taimiyyah menerusi kitab beliau yang berbicara tentang isu perayaan secara khusus, iaitu kitab Iqtida’ sirat al-mustaqim.

Pun begitu, aku mengemukakan juga fatwa Dr Yusuf Al-Qaradhawi yang pendapat beliau agak lembut, iaitu fatwa yang membenarkan ucapan perayaan ini.

Sila rujuk tulisan lalu :

http://one-g.blogspot.com/2008/10/mengucapkan-tahniah-perayaan-non-muslim.html

PARA SAHABAT TIDAK BUAT??

Mengucapkan tahniah dengan perayaan agama lain, memang tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW sendiri dan para sahabat. Tetapi, jika dirujuk balik kepada dalil-dalil yang mengizinkan, ianya tidaklah salah dilakukan, walaupun ianya tidak pernah dilakukan oleh para sahabat secara zahir.

Tidak dinafikan, semua perkataan diterima atau ditolak, melainkan perkataan dari Nabi SAW. Hal ini pernah disuarakan oleh Imam Malik dalam satu perbualan beliau dengan anak-anak murid beliau.

Tetapi, dalam pengajian usul fiqh, kita akan dapati, sesuatu nas itu tidak sekadar dirujuk kepada zahirnya sahaja, bahkan ada sebilangan nas-nas tertentu, ianya mempunyai tafsiran dari sudut batinnya juga, atau disebut juga sebagai ”as-sanad al-khafiy”.

Hal ini diakui sendiri oleh pengarang kitab Aun Al-Ma’bud Syarh Sunan Abi Daud di jilid 10, muka surat 126, dalam membahaskan hadis yang berbunyi;

مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ

Maksudnya;
”Barangsiapa yang mengada-adakan perkara baru dalam urusan kami ini, yang tidak padanya, maka ianya adalah tertolak[1]”

Ekoran dari itulah, walaupun ianya tidak dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat, tidak hairan ada ulama menfatwakan keizinan kita mengucapkan tahniah dengan perayaan agama lain berdasarkan kepada nas-nas ”Al-Khafiyy” dari Al-Quran dan sunnah rasulillah SAW.

Dengan itu jelas kepada kita, walaupun sesuatu itu tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW dan para sahabat, bukanlah bermakna apabila kita melakukannya, maka ianya adalah sesuatu yang tertolak, bahkan dari sudut perbahasan nas yang lain, ianya dibenarkan juga, tetapi dengan merujuk kepada nas secara ”Al-Khafiyy”.

BAGAIMANA HUJJAH HARAM PULA

Setahu aku, tidak ada satu nas pun yang menyebut secara zahir atas pengharaman ucapan Tahniah terhadap perayaan agama lain, tetapi yang wujudnya adalah, istidlal atau tafsiran ulama dari nas-nas tertentu yang melahirkan kesimpulan yang haram.

Ekoran dari itulah, antara hujjah yang mengharamkan tindakan memberi ucapan kepada Non Muslim adalah surah Al-Kafirun, surah Al-Furqan ayat 7, surah luqman ayat 13 dan sebagainya.

Apabila kita perhatikan kepada nas-nas ini, didapati ianya bukanlah nas yang secara zahir Allah mengharamkan ucapan terhadap kehadiran perayaan agama lain, tetapi berdasarkan kepada tafsiran dan istidlal para ulama dari nas-nas itu mengatakan ianya adalah haram.

Melihat keadaan inilah, tidak pelik lahirnya pendapat ulama yang mengharamkan, disamping itu juga, lahir pendapat ulama yang mengizinkannya.

PENUTUP

Padaku, isu ini adalah perkara khilafiyyah yang boleh ditoleransikan. Dan aku secara peribadi, memilih pendapat yang mengizinkan ucapan tahniah terhadap kehadiran perayaan depavalli dengan memberanikan mengucapnya dalam blog ini kerana memilih kemaslahatan dakwah islamiyyah dikala kehadiran perayaan ini, untuk merapatkan jurang antara non muslim dengan muslim.

Jika difikirkan, mungkin agak janggal jika aku maklumkan kepada pembaca, bahawa aku sendiri pernah menghadiri majlis kematian seorang abang kepada kawanku yang beragama hindu. Kehadiranku dengan pakaian Islam, berjubah dan berkopiah, semata-mata nak bawa mesej Islam, bahawa Islam memberikan hak kemanusian kepada semua manusia, hatta kepada non Muslim sekalipun.

Aku menilai, kehadiranku itu bukanlah mahu menziarahi orang yang dah mati, tetapi aku hadir kerana mahu mereka yang masih hidup itu melihat keindahan Islam.

Ekoran kehadiranku dalam majlis kematian si hindu itu, menyebabkan bermula satu episod baru dalam dunia dakwah aku. Sejak dari itu, orang-orang hindu disitu amat menghormatiku, sehingga kepada sami mereka sendiri.

Aku mula berkawan dengan sebilangan kawan-kawan beragama hindu, dan hasil berkawan itu, ada seorang kawan beragama hindu, sudah berani khitan (bersunat), dan sudah beli terjemahan Al-Quran untuk mengetahui lebih dalam tentang Islam.

Sehinggakan pada hari raya baru-baru ini, dia bertanya kepadaku, apakah islam melarang orang agama lain memakai jubah. Aku bertanya, mengapa dia bertanya sedemikian. Dia menjawab, dia tertarik dengan pakaian jubahku, dan mahu memakai jubah sepertiku. Aku mengatakan, tidak ada salahnya orang hindu pakai jubah, tetapi aku berpesan kepadanya sambil berseloroh, dibimbangi orang akan cium tangannya kalau dia memakai jubah juga.

Melihat keadaan inilah, aku beranggapan, sudah sampai masanya kita memberanikan diri melakukan perubahan dengan menyalahi kebiasaan yang berlaku dikalangan umat Islam di Malaysia, tetapi hendaklah masih lagi tertakluk dengan fatwa-fatwa ulama yang bersandarkan kepada hujjah-hujjah dari Al-Quran dan As-Sunnah Rasululullah SAW.

Semua ini tidak ada harapan lain, melainkan ingin membina satu keadaan, bahawa Islam adalah sangat relevan di mana sahaja ia berada.

Sekian

Al-Bakistani
http://one-g.blogspot.com/

No comments: