"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Monday, October 22, 2007

Sikap Keterbukaan PAS Sentiasa Menyerlah

PAS sedia jalin hubungan politik dengan parti Nalakarupan

klpos.com Mon Oct 08, 07 8:51:31 am MYT

KUALA LUMPUR, 8 Okt (Hrkh) - Parti pembangkang terbesar dan paling lama di Malaysia, PAS memberitahu pihaknya tidak mempunyai masalah untuk menjalinkan kerjasama dengan mana-mana parti termasuk parti baru yang ditubuhkan oleh ahli perniagaan, Datuk Nalakarupan KS.

Demikian kata pimpinan parti tersebut ketika ditemui di Majlis Berbuka Puasa bersama media di Ibu Pejabat PAS Jalan Raja Laut di sini semalam.Menurut Bendahari Agung parti Islam itu, Dr Hatta Ramli, demokrasi tidak menyekat perbezaan pendapat dan PAS sentiasa mengamalkan dasar terbuka dalam berkerjasama dengan berbagai pihak bagi faedah rakyat.

PAS giat meningkatkan sokongan bukan Melayu kepada parti tersebut dengan mengadakan berbagai kempen termasuk memperkenalkan Kelab Penyokong PAS yang terbuka kepada kaum Cina dan India di negara ini.


"Tidak jadi masalah untuk berkerjasama selagi tujuan dan dasar perjuangannya selari atau tidak bercanggah dengan tujuan dan dasar perjuangan kita," kata beliau.

KLpos.com sebelum ini menyiarkan penubuhan Parti India Bersatu Malaysia (MIUP) yang diterajui Nallakarupan. Parti yang mendapat kelulusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) itu bagaimanapun hanya terbuka untuk kaum India sahaja .

PAS giat meningkatkan sokongan bukan Melayu kepada parti tersebut dengan mengadakan berbagai kempen termasuk memperkenalkan Kelab Penyokong PAS yang terbuka kepada kaum Cina dan India di negara ini.

Selain itu, PAS juga menjalinkan kerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang dianggotai berbagai kaum dan dipimpin secara de facto oleh bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam majlis itu juga, selain Dr Hatta turut hadir adalah Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Mustapha Ali, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Dr Dzulkifli Ahmad dan kolumnis Harakah Subky Abdul Latif.

Majlis yang dipengerusikan oleh bekas Ketua Pengarang Harakah, Zulkifli Sulong itu bukan sahaja dihadiri oleh media arus perdana dan alternatif tetapi juga penulis serta penganalisis politik seperti Syed Hussain Al Attas, James Wong serta blogger Jeff Oii.

PAS cari kaedah sebar berita blog ke kampungSementara itu, Naib Presiden PAS, Husam Musa memberitahu bahawa pihaknya sedang mencari kaedah sesuai untuk menyebarkan berita-berita yang disiarkan oleh media alternatif termasuk blog-blog ke kawasan yang tidak mempunyai akses internet.

Menurut beliau, blog sudah berjaya menembusi kepungan media arus perdana yang dikuasai oleh pemerintah tetapi ia hanya terbalas kepada penduduk di bandar-bandar dan orang muda sahaja.

Tugas pembangkang adalah untuk hantar apa yang ada di internet kepada pengundi luar bandar dan jika berjaya maka runtuhlah penguasaan media arus perdana, kata Husam

Katanya, jika terdapat pendekatan supaya apa yang didedahkan di blog dan media alternatif dapat sampai ke kawasan luar bandar maka maka pihaknya menjangka perubahan lebih besar dalam pilihan raya akan datang.

"Tugas pembangkang adalah untuk hantar apa yang ada di internet kepada pengundi luar bandar dan jika berjaya maka runtuhlah penguasaan media arus perdana," jelas beliau.

Tambahnya lagi, PAS berharap pilihanraya ke 12 akan diadakan lebih lama lagi dari tarikh yang digembar-gemburkan iaitu bulan November ini sehingga ke Mac tahun depan.

"Lebih lama pilihanraya diadakan lebih baik kerana PAS dalam mengisi kelompongan-kelompongan ini," kata beliau.

Pemerhatian KLpos.com mendapati selain Harakah cetak dan harakahdaily.net yang menjadi media rasmi PAS, terdapat puluhan blog dan laman web yang menyokong parti tersebut secara langsung atau tidak langsung.

Sementara, jentera penerangan PAS yang diketuai oleh Mahfuz Omar pula giat menerbitkan risalah empat muka yang mengandungi berbagai isu untuk disebarkan ke akar umbi.
Risalah tersebut dibuat secara tidak berkala dengan nama yang berbeza dan diterbitkan hampir setiap minggu. - mr

No comments: