"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Friday, October 12, 2007

Mujahid Rawa jadi tukang masak kuah sate sambut Eidul Fitri


Azamin Amin
Thu Oct 11, 07 10:09:56 am MYT

KUALA LUMPUR, 11 Okt (Hrkh) - Pengalaman lucu pasti tidak dapat dilupakan oleh sesiapa biarpun sudah menjangkau usia dewasa tambahan pula di saat umat Islam sedang merayakan hari kebesaran, Aidilfitri dan begitulah yang terjadi kepada Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Ustaz Mujahid Rawa ketika menyambut Eidulfitri di Mesir sekitar tahun 1989 bersama rakan-rakan serumah seramai lapan orang.

Katanya kerana berada di perantauan, keinginan dan semangat untuk menyambutnya sama seperti umat Islam di Malaysia memberi idea kepadanya untuk membuat kuah sate untuk dicecah dengan nasi himpit dan sate ayam.

"Rumah kami berdekatan dengan Masjid, jadi selepas solat Raya selalunya tempat kami jadi tumpuan. Jadi nak memeriahkan lagi suasana, saya bertindak sebagai 'chef cook' dengan empat orang kawan cubalah buat kuah sate," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.net.

"Bahan semua cukup...tup, tup dah buat, kuah satenya jadi ntah apa-apa rasanya...tawaq habiaq (tawar) pun ada," katanya yang begitu sedih dengan kejadian itu kerana terpaksa juga menjamu tetamu yang hadir dengan kuih sate yang tidak menjadi itu.

"Saya tengok diorang bedal saja, mungkin malu nak komplen sebab diorang tetamu tapi dari raut muka mereka seolah-olah ada yang tak kena dengan kuah sate tersebut," katanya ketawa.

Beliau juga menceritakan bahawa komuniti umat Islam dan pelajar Malaysia adalah kumpulan masyarakat yang paling meriah menyambut Hari Raya biarpun ketika itu berada di perantaun orang dan menjelaskan lagi bahawa beliau berada di sana selama tujuh tahun kerana meneruskan pengajiannya dalam bidang Bahasa Arab dan Sastera.

Dalam kesempatan ini, Ustaz Mujahid turut merakamkan ucapan Salam Eidulfitri kepada semua ahli PAS dan umat Islam di Malaysia dengan harapan semoga semuanya bangkit dengan roh kemenangan untuk menentang sebarang penindasan yang dilakukan oleh pihak tidak bertanggungjawab kepada umat Islam selama ini.

"Di peringkat antarabangsa, kita perlu menentang perang Ahzab moden iaitu penindasan Amerika kepada umat Islam dunia seperti Afganistan, Iraq dan Palestin.

"Manakala dalam negara, kita kukuhkan perpaduan lebih erat lagi di antara kaum-kaum dan etnik yang sedia ada," katanya.

Beliau menjelaskan lagi, Eidulfitri juga merupakan hari perpaduan bagi umat Islam dan menyeru supaya rakyat Malaysia hidup bersatu padu dalam suasana yang penuh harmoni. - mr

No comments: