"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Tuesday, June 17, 2008

Bukan Islam boleh jadi Ahli PAS?

Roy Rasul Foto Wan Zahari Wan SallehMon Jun 16, 08 9:55:46 am MYT
KUALA LUMPUR, 16 Jun (Hrkh) - Cadangan orang bukan Islam menjadi ahli PAS mungkin akan menjadi kenyataan, kata AJK PAS Pusat Dr MujahidYusof Rawa.
Katanya, walaupun belum ada keputusan rasmi tetapi secarainisiatif sudah ada perbincangan meluaskan skop ahli Kelab PenyokongPAS untuk menjadi ahli PAS.
Beliau yang juga Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional berkata, kelab tersebut menunjukkan perkembangan positif dan pemimpin PAS melihatnya sebagai satu keperluan strategik bagi meningkatkan penglibatan merekadalam struktur parti.
"Maknanya mereka boleh menyertai PAS cuma memerlu sedikit pindaan diperingkat perlembagaan iaitu bab keahlian yang mensyaratkan seorangahli yang menyertai PAS mesti beragama Islam.
"Mungkin perlu 'adjust' di situ untuk membuka ruang ini dan pada masayang sama Kelab Penyokong PAS akan dipertingkatkan, " katanya dalam satu sidang media selepas merasmi mesyuarat Agung Tahunan ke 23 PASKawasan Titiwangsa, di Markas PAS, Darul Ummah, Desa Pandan, dekatsini semalam.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar berkata, sekarang perkaratersebut antara cadangan serius dibincangkan untuk menjadikan kelabitu sebagai sayap parti.Katanya, ia penting untuk dijadikan sayap parti dalam usaha untukmembuka medan baru supaya PAS boleh diterima dan dilihat identitinyasebagai parti pelbagai bangsa.
"Bukan hanya melalui kelab tetapi sebagai keahlian itu sendiri sudahmenunjukkan PAS parti berbilang bangsa," katanya.Menurutnya, perkara tersebut dijangka akan dibincangkan dalam MuktamarAgung PAS pada bulan Ogos nanti.
Tambahan pula katanya, perkembangan mesyuarat-mesyuarat kawasan sudahada usul-usul menjirus ke arah itu.Kemungkinan besar katanya, Kelap Penyokong PAS akan dijadikan sebagaisayap parti sama seperti Dewan Pemuda PAS, Dewan Muslimat dan Dewan Ulama.Katanya, sayap tersebut akan mempunyai strukturnya tersendiri.
Katanya, sekarang ini kelab itu berada di bawah Lajnahnya yang manaiaadalah sebahagian kecil di antara berpuluh lajnah yang ada dalam PAS.Sebaliknya jika ia dijadikan sebagai sayap parti beliau berkata, iamenjadi sebahagian dari struktur parti.
"Bagi saya ini satu penghargaan kepada bukan Melayu dan bukan Islamuntuk duduk dalam sebuah parti Islam sebagai tempat dalam strukturparti," katanya.
Selain itu katanya, sayap tersebut akan ada ruang yang lebih efektifuntuk meneroka medan politik baru PAS iaitu medan pengundi bukanMelayu yang merupakan pengundi baru bagi PAS.
Satu lagi katanya, penerimaan orang bukan Islam sebagai ahli PAS dapatmembuktikan kepada parti lain bahawa PAS lebih serius menghampiridirinya kepada kelompok berbilang kaum.Namun katanya, cadangan tersebut mesti mendapat persetujuan daripadaAhli Jawatankuasa PAS Pusat untuk melihat perkara tersebut perlu atautidak dan juga perlu dulu diusul dalam muktamar ini.
Sementara itu Pengerusi Kelab penyokong PAS Pusat, Hu Pang Chaw yangturut hadir dalam sidang media tersebut berkata, cadangan tersebutmenapati masanya selaras fenomena politik negara sekarang.
"Perjuagan PAS sudah terbukti dengan pemerintahannya di Kelantan iaadalah untuk Melayu, Cina dan India dan ia seperti adik beradik."Sebab itu saya sanggup memikul jawatan pengerusi kelab ini," katanya.
Beliau berkata orang Melayu juga harus sedar bahawa Islam bukan untukorang Melayu dan orang Cina dan India pula kena ingat Islam itumembawa mesej yang jelas iaitu keadilan untuk semua.
Dalam pada itu PAS kawasan Titiwangsa mencatat satu sejarah apabilaMesyuarat Agungnya dirasmi sekali dengan Pelancaran Kelab penyokong PAS.Majlis tersebut turut dihadiri kira-kira 100 orang Cina dan India.
Mereka juga turut menyerahkan borang permohonan menjadi ahli kelab danacara penyampaian watikah pelantikan kepada Jawatankuasa KelabPenyokong PAS 2008/2009 dan penyerahan kad-kad keahlian kepada ahliturut diserahkan oleh Mujahid.
Sementara itu Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Ghazali yang turutberucap di majlis tersebut berkata, PAS kawasan menempa sejarahapabila mesyuarat agungnya dirasmikan sekali dengan majlis pelancaranKelab penyokong PAS Parlimen Titiwangsa.Malah katanya, pertama kalinya Mesyuarat Agungnya disertai olehorang-orang Cina dan India. - mr

No comments: