"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Wednesday, January 6, 2010

Perjuangan asaskan bangsa ketinggalan zaman-MB Kelantan

Mohamed Zainal Abidin Hussin (Harakahdaily)

KOTA BHARU, 4 Jan: Umat Islam yang menjadikan bangsa sebagai asas perjuangan diseru menilai semula pegangan mereka kerana dianggap ketinggalan zaman dan sesuatu yang sama sekali tidak wujud dalam ajaran Islam.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata sejak hari pertama penubuhan negara Islam di Madinah, Nabi SAW tidak menggelar rakyat dengan panggilan puak, keturunan atau bangsa.

"Kategori rakyat Madinah ialah golongan Muhajirin, dirujuk kepada kumpulan yang berasal dari Mekah dan Ansar, merujuk kepada penduduk Madinah yang memberi bantuan dan perlindungan kepada Nabi SAW dan kaum muhajirin.

Menurut beliau, dari awal lagi Islam mengajar supaya pengenalan berasaskan bangsa dan keturunan ditolak sebaliknya apa yang perlu dipopularkan ialah tentang jasa yang dilakukan oleh seseorang atau satu kumpulan manusia.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan perutusan Tahun Baru 2010 kepada seluruh kakitangan pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) di sini pagi semalam.

"Usaha untuk menentukan kelayakan seseorang berasaskan bangsa dan asal usul akan hanya menimbulkan perbalahan dan kedengkian di kalangan masyarakat," katanya.

Islam katanya amat menyanggah prinsip ini dan dari awal lagi meletakkan nilai manusia berasakan ilmu dan amalan mereka dan bukannya dari mana seseorang itu datang.

Minggu lalu Menteri Besar Kelantan itu mengusulkan untuk meminda perlembagaan negeri bagi membolehkan orang Islam bukan berketurunan Melayu turut diberi hak untuk menjawat jawatan tinggi seperti Menteri Besar di negara ini.

Cadangan ini di sanggah oleh pemimpin-pemimpin Barisan Nasional yang menjadikan bangsa masing-masing sebagai landasan perjuangan politik masing-masing.

Cadangan ini bagaimanapun disambut mesra golongan intelektual dan mereka yang menolak politik parokial warisan penjajahan British.

No comments: