"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Sunday, October 18, 2009

Kelab Penyokong PAS bantu mantapkan parti

KUALA TERENGGANU – Langkah menjadikan Kelab Penyokong Pas sebagai salah satu sayap parti mampu membantu melonjakkan pencapaian dan kejayaan lebih tinggi pada masa akan datang.
Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, sokongan dari kalangan bukan Islam terhadap parti itu dilihat semakin meningkat dan ia dibuktikan dengan kesungguhan mereka dalam membantu jentera parti dalam menghadapi beberapa pilihan raya kecil sebelum ini.
“Sayap kita banyak, (Kelab Penyokong) salah satu daripadanya dan ia bertujuan melakukan lonjakan setelah kita mencapai kejayaan, mereka bukan sahaja ingin menyokong malah mahu terlibat secara langsung dengan Pas,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub bahawa Pas bersedia menerima Kelab Penyokong sebagai sayap parti memandangkan sokongan daripada pelbagai kaum terutama Cina dan India terhadap parti itu.
Katanya, sehingga kini keahlian Kelab Penyokong Pas melebihi 20,000 dan angka itu menunjukkan sokongan kuat golongan bukan Melayu terhadap Pas.
“Kita telah berjaya memecahkan tembok yang memisahkan kita dengan orang bukan Islam, kita bukan sahaja telah sampai satu tahap mengadakan kerjasama dengan parti bukan Islam, tetapi juga individu bukan Islam,” katanya.
Ditanya sama ada ahli kelab tersebut akan menjadi wakil Pas pada pilihan raya, Abdul Hadi yang ditemui selepas merasmikan Ijtima’ Kepimpinan Pas Terengganu di Markas Tarbiyah Pas, Kubang Lembek berkata, perkara itu akan dibincangkan.
Menurutnya, Pas tidak akan bersikap gopoh dalam menentukan perkara tersebut kerana pihaknya masih lagi berada dalam gabungan pakatan pembangkang bersama-sama DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).
“Ianya akan dibincang dan kita tidak perlu gopoh dalam perkara ini kerana kita masih lagi bersama pakatan rakyat yang sudah mempunyai calon bukan Islam, ia perlu dilihat dari segi keperluan,” katanya.
Sementara itu di SHAH ALAM, Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, satu mesyuarat akan diadakan bagi membincangkan kemasukan Kelab Penyokong Pas sebagai sayap baru parti.
“Kita faham mereka sudah menunggu lama untuk memastikan status mereka. Mesyuarat akan dilakukan pada masa yang telah ditetapkan dan harap mereka dapat bersabar,” katanya.

http://www.sinarharian.com.my/com/content/story5292854.asp

2 comments:

Unknown said...

Salam,

Tlg betulkn ejaan Kelab tu silap

razif
LPN Kota Raja

Wahid said...

Apakah pandangan terhadap kenyataan di bawah?

PAS digesa beri keahlian penuh pada bukan Islam
Okt 18, 09 8:02pm

Pemuda Gerakan Kedah menyifatkan cadangan PAS untuk menjadikan Kelab Penyokong PAS sebagai satu sayap parti itu merupakan satu bentuk diskriminasi terhadap orang bukan Islam.

"Sekiranya PAS benar-benar ingin menyerap rakyat bukan Islam ke dalam parti itu, PAS harus memberi keahlian penuh kepada anggota Kelab Penyokong PAS dan bukannya keahlia jenis kelas kedua yang hanya bertaraf sayap," kata Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang.

Beliau memetik kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Haji Awang yang dilaporkan berkata sokongan dari kalangan bukan Islam terhadap parti itu dilihat semakin meningkat dan dibuktikan dengan kesungguhan mereka dalam membantu jentera PAS dalam menghadapi beberapa pilihan raya kecil sebelum ini.

"Datuk Seri Abdul Hadi mungkin telah terkeliru dengan ahli bukan Islam dari DAP dan PKR yang telah bekerja untuk jentera pilihan raya kecil Pakatan Rakyat," kata Tan dalam satu kenyataan.

Sebaliknya, kata Tan, keputusan pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang menunjukkan kekecewaan rakyat, terutama golongan bukan Islam,terhadap dasar yang dicadang dan dilaksanakan PAS di negeri Pakatan Rakyat.

"Sokongan orang bukan Islam terhadap PAS akan terus merosot sekiranya PAS masih gagal untuk menerima Malaysia sebagai sebuah negara berbilang kaum dengan kebebasan agama mengikut perlembagaan negara kita," kata Tan.

Dipetik dari malaysiakini
http://www.malaysiakini.com/news/115332