"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Tuesday, October 21, 2008

Pengalamanku dengan bekas Penganut Agama Hindu

Assalamualaikum wrt

Semalam saya terkejut. Seorang warga asing hendak membeli buah epal. Ada dua jenis buah epal, satu harganya mahal dan satu lagi yang murah. Saya terkejut dengan reaksi dan tindakbalas penjual buah tersebut.

"Buah ni dari mana ni" dengan nada yang agak garang. Saya terkejut kerana selama yang saya kenal penjual buah ini, dia seorang yang agak baik. "Dari situ bukan.... ni yang mahal ni kan"

Warga asing tersebut tunduk sambil berkata, "Saya ambil dari sini...." sambil menunjukkan tempat yang murah.

"Ni jangan layan dia...layan pelanggan ni dulu" tegas suaminya pula ...juga dengan nada yang agak kasar.

Saya termenung. Kalaulah saya di negara orang lain dilayan sebegitu rupa bagaimana agaknya. Bagi saya tindakan kasar dan kurang beradap sebegini tidak wajar ditunjukkan pada sesiapapun. Mungkin ada warga asing yang pernah menipu beliau - namun tidak wajar pula orang lain dipersalahkan.

Pada waktu petang pula, saya didatangi oleh seorang warga Indonesia... . seorang bekas "imam" kuil hindu di Bali. Kini beliau seorang muslim dan begitu baik orangnya. Beliau menceritakan bagaimana satu hari beliau ingin mengutip derma untuk masjid dari sekumpulan warga Indonesia yang sedang minum arak (kisah berlaku di Indonesia).

Walaupun telah ditegah oleh rakannya, beliau melangkah masuk. Beliau yakin, sejahat-jahat orang, ada baiknya.

"Mohon maaf bapak bapak. Saya di sini untuk mengutip derma bagi membina masjid. Mohon sumbangan ikhlas dari bapak-bapak. ...."

Beliau amat terperanjat apabila mereka menyeluk saku masing-masing menghulurkan derma bagi pembinaan masjidnya.

"Jangan mudah memandang rendah pada orang lain - hatta pada peminum arak sekalipun. Mereka juga perlukan hidayah dari Allah" tegasnya.

Kita bencikan perbuatannya - bukan pada orangnya. Kita simpati pada orangnya lantaran itu akan berusaha untuk membetulkannya. Itu sikap kita sepatutnya.

Saya banyak belajar dari warga Indonesia ini tadi. Kini 40% keluarganya sudah memeluk Islam. Bapanya masih penganut agama Hindu.

Pernah satu ketika bapanya sakit amat tenat. Dikumpulkan semua anak-anaknya. Hanya rakan saya itu tadi yang tidak dapat hadir kerana beliau berada di Malaysia. Beliau menalipon ayahnya dan berkata, "Walaupun saya tidak dapat hadir, saya akan kirimkan ubat pada malam hari nanti" Bapanya kebingungan. "ubat?"

Pada malamnya, rakan saya itu tadi bersembahyang tahajjud dan memohon pada Allah dengan sepenuh hati, "Ya Allah. Aku pohon darimu, agar Kau tangguhkan kematian bapaku. Kau sembuhkan penyakitnya. Aku ingin mengajak dia memeluk Islam, Ya Allah......" matanya hampir menitiskan air mata menceritakan kisah tersebut. Saya sendiri menahan air mata dari keluar. Mujurlah ketika itu sedang makan diluar yang agak kurang terang.

Keesokan harinya, bapanya telefon dengan nada yang ceria. Bapanya sembuh, dengan pertolongan Allah swt.

Kini beliau berhajat untuk mengajak saya ke Indonesia untuk berceramah di sana - dimasjid yang sedang dibina.... masjid berdekatan dengan kuil hindu yang dibinanya sendiri semasa dia belum memeluk Islam. Saya kata, Insya Allah. Memang dalam perancangan hendak membuat paspot tidak lama lagi bagi berkunjung ke Indonesia. Doakan saya.

Kemurnian hatinya, kebergantungannya yang kuat kepada Allah telah banyak membantunya mengharungi kehidupan ini. Moga Allah sentiasa bersama kita, ameen.

Wassalam

Dr Hishamuddin ALham

No comments: