"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Monday, November 19, 2007

PAS tidak memilih bulu sebagaimana UMNO


Ng Yen Yen pernah terima biasiswa kerajaan PAS Kelantan

MD Hakimi Sun Nov 18, 07 5:50:36 pm MYT

PENGKALAN CHEPA, 18 Nov (Hrkh) - Sebelum ini banyak pihak mendakwa PAS tidak berkompromi dengan orang bukan Islam, namun segala tuduhan itu jauh meleset.

Ini kerana sejak dahulu lagi bukan Islam mendapat keistimewaan daripada PAS. Ini dibuktikan apabila Timbalan Menteri Kewangan, Dato' Ng Yen Yen seorang anak kelahiran Kelantan pernah mendapat biasiswa kerajaan PAS ketika zaman Dato’ Asri Muda.

Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pendidikan, Sains dan Teknologi Negeri, Ustaz Mohd Amar Abdullah berkata, kerajaan negeri memberi biasiswa kepada semua pelajar yang layak termasuk anak-anak orang Cina.

Antara mereka yang pernah menerima biasiswa kerajaan PAS Kelantan ketika itu termasuk Dato Ng Yen Yen yang kini Timbalan Menteri Kewangan. Dan apabila PAS kembali memerintah Kelantan pada tahun 1990 dasar kebajikan kepada semua rakyat tanpa mengira kaum dan agama diteruskan kembali, katanya ketika merasmikan majlis ramah mesra antara kaum di Kampung Sering, Pengkalan Datu, baru-baru ini.

Ng Yen Yen, 58 kini anggota Parlimen Raub dilahirkan di Kelantan mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Zainab, Kota Bharu dan Sekolah Menengah Zainab sebelum melanjut pengajian ke Victoria Institution, Kuala Lumpur.

Pernah memegang jawatan Pengerusi Kebangsaan Wanita MCA, Naib Pengerusi MCA, Pengerusi Wanita Negeri Pahang, Setiausaha Agung Kebangsaan Wanita MCA dan Timbalan Setiausaha Agung MCA Kebagsaan. Mohd Amar berkata, Kelantan meletakkan Islam sebagai paksi pemerintahan yang memberi peluang sama rata kepada rakyat termasuk bukan orang Islam.

Menurutnya kerajaan Kelantan di bawah kepemimpinan Menteri Besar, Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat meneruskan sikap terbuka serta berlaku adil kepada semua rakyat termasuk golongan minoriti.

Walaupun berlainan bangsa dan agama tetapi kita semua adalah manusia yang diciptakan Allah. Kerana itu Islam menuntut semua manusia tanpa mengira bangsa dan keturunan mesti hidup berbaik-baik dan menghormati satu sama lain,katanya yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri.

Menurut Mohd Amar di atas sifat kemanusiaan semua rakyat tanpa mengira bangsa dan agama perlu saling menghormati dalam perkara-perkara yang membawa kebaikan, kebajikan dan kebenaran. Kita sesama Islam adalah bersaudara dalam erti kata saudara dalam akidah yang sama.

Dan dengan orang bukan Islam juga bersaudara dalam pengertian sesama manusia, jelas beliau. Program anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan itu mendapat sambutan hangat apabila lebih 500 penduduk kampung yang terdiri daripada kaum Cina dan Melayu hadir.

Menurut Pegawai Penerangan Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Chia Chuan Lay kawasan terbabit sebelum ini merupakan kubu kuat MCA. Kejayaan kerajaan negeri mengadakan program bersama masyarakat Tionghua di kawasan ini merupakan tamparan hebat kepada Barisan Nasional khususnya MCA.

Sebelum ini PAS tidak pernah berjaya mengadakan program di sini. MCA semakin bimbang kerana kini sudah ada orang Cina yang sanggup membenarkan rumah mereka dijadikan tempat penganjuran program kerajaan negeri,ujarnya.

Pada majlis itu Mohd Amar menyerahkan cek manfaat Skim Takaful Kifaalah sebanyak RM2,000 kepada seorang waris warga emas kaum Cina yang meninggal dunia.

Selain itu 15 warga emas kaum Cina menerima kad Takaful Kifaalah dan 70 keluarga lagi menerima barangan keperluan harian. Manakala golongan belia menerima peralatan sukan yang disumbang anggota Exco, Dato Anuar Tan Abdullah

No comments: