"You are welcome to the world of unity"

YB Dr Mujahid Yusof Ar-Rawa
(Konvensyen Nasional Kelab Penyokong PAS Ke-1, Klang, Selangor)

"ALlah menegaskan lagi " Hai manusia,sesungguhnya Kami (ALlah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa danbersuku-suku supaya kamusalingkenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

Tuesday, September 25, 2007

Perayaan Kuih Bulan 2007

KUALA LUMPUR 25 SEP -Baru sahaja rasanya sambutan perayaan Kuih Bulan disambut di Dewan Perhimpunan Cina tahun lalu oleh Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat yang dirasmikan oleh YB Dato' Seri Hj Abdul Hadi Awang, Presiden PAS.

Dalam majlis tersebut buat julung kalinya, PAS mengedar kuih bulan halal kepada masyarakat Cina.Tidak kurang, ahli-ahli PAS mengambil kesempatan membeli kuih bulan tersebut untuk dimakan ataupun untuk diserah kepada kaum Tionghua.Melalui kuih yang halal penyediaan sahaja, telah berjaya merapatkan jurang atau persefahaman di antara kaum khususnya masyarakat Melayu dan Cina.

Bagi mewakili warga Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, ucapan tahniah kepada semua masyarakat Tionghua didahulukan sempena sambutan perayaan Kuih Bulan.Konsep Perayaan Kuih Bulan ini mempunyai satu mesej reformasi perjuangan.


Cuba imbas semula ingatan berhubung dengan perayaan kuih bulan ini:

Perayaan Kuih Bulan merupakan perayaan menyambut kemenangan orang Cina menumpaskan penjajah Mongol pada akhir Dinasti Yuan (120 Sebelum Masihi - 1341 Masihi). Perayaan Kuih Bulan disambut pada hari ke limabelas pada bulan ke lapan pada kalender Cina iaitu pada akhir bulan Ogos atau awal bulan September. Perayaan Kuih Bulan disambut dengan perarakan tanglung pada malam perayaan.

Salah satu hidangan istimewa pada perayaan Kuih Bulan merupakan Kuih Bulan itu sendiri. Kuih Bulan itu diperbuat daripada adunan manis yang berinti kacang merah, atau adunan biji teratai, atau kuning telur masin. Menurut tradisi, pesanan untuk memberontak telah disebarkan melalui surat yang diletakkan di dalam Kuih Bulan yang akhirnya berjaya menjatuhkan Dinasti Mongol.


Ayuh semua rakan-rakan yang menyokong Perjuangan BA lestarikan semangat reform ini dengan penjanaan semangat perayaan kuih bulan demi perjuangan menegak keadilan sejagat.Saya juga difahamkan bukan sahaja masyarakat kaum Tionghua menyambut perayaan ini bahkan masyarakat Korea juga.
















"PAS FOR ALL" @ PAS Untuk Semua"












No comments: